کلمات کلیدی طولانی به عنوان یک کارشناس تولید محتوا باید اعتراف کنم در اوایل کار خود، اغلب از کلمات کلیدی کوتاه مثل خودرو، مرسدس بنز یا گوشی سامسونگ استفاده میکردم و با وجود رعایت تمام اصول سئو از بازدید کم مطالب خود در وب سایتها گلایه داشتم. در مقابل هرگاه از کلمات کلیدی طولانی مانند کاهش مصرف سوخت خودرو یا آمار واردات خودرو به کشور استفاده میکردم، در کمال تعجب تعداد بازدید از پستهایم نزدیک به دو برابر میشد.
واقعیتِ رقابت در بازاریابی اینترنتی نیز به همین سادگی است. قرارگیری در رتبههای بالا برای عبارات چندکلمهای که به موضوعات خاص و کمتر شناختهشده اشاره دارند، بسیار آسانتر از رقابت برای عبارات کوتاه و پرجستجو است.
برای مثال تصور کنید یک شرکت واردکننده گوشی تلفن سامسونگ همراه دارید. اگر چند سال گذشته بود به راحتی میتوانستید با کلمه کلیدی قیمت گوشی سامسونگ یکی از 10 رتبه برتر این عبارت را از آن خود کنید، اما امروزه با جستجوی این عبارت در گوگل با 2,990,000 صفحه اینترنتی مواجه میشوید که هر یک کموبیش به عبارت مورد نظر شما ارتباط دارند.
به معنای ساده اگر میخواهید جزو 10 رتبه نخست نتایج مربوط به کلمه کلیدی قیمت گوشی سامسونگ قرار بگیرید، باید با 2,990,000 صفحه اینترنتی که برخی از آنها متعلق به شرکتهای بزرگ هستند، رقابت کنید.
شما میتوانید یک متخصص سئو استخدام کنید، منابع فراوانی هم خرج کنید و در نهایت پس از چند ماه صبر و سرمایهگذاری جز ده رتبه اول قرار نگیرید. توصیهی ما به شما این است: به جای اینکه خود را به آب و آتش بزنید و به هیچ جایی هم نرسید، با هزینهای کمتر در یک رقابت بیدردسرتر به سود و نتایج دلخواه خود برسید.
از آنجایی که شرکت شما به یک فعالیت کاملاً تخصصی در زمینه واردات گوشیهای سامسونگ مشغول است، راه عاقلانهتر هدف قرار دادن عباراتی جزئیتر مانند قیمت گوشی سامسونگ در شیراز به عنوان یک کلمه کلیدی طولانی است. با جستجوی این عبارت در گوگل تنها با 603,000 صفحه اینترنتی روبرو میشوید که این تعداد در مقایسه با جستجوی قبل، نزدیک به چهار برابر کاهش یافته است.
اگرچه این عبارت کمتر مورد جستجو قرار میگیرد، اما رقابت کمتری هم برای تصاحب رتبههای بالای آن در جریان است. مهمتر اینکه در 20 رتبه اول نتایج جستجوی این عبارت، از غولهای دنیای تجارت و واردات گوشی تلفن همراه خبری نیست. با این حال این سوال پیش میآید که آیا این به معنای کوچک کردن بازار برای کسب و کار خود نیست؟
شاید در ظاهر پاسخ این سوال مثبت است، اما با نگاهی به مفهوم Long Tail همه چیز تغییر میکند.
آشنایی با مفهوم Long Tail
این مفهوم نخستین بار در سال 2003 در مقالهای از کلِی شیرکی (Clay Shirky) معرفی شد و بعدها توسط کریس اندرسن (Chris Anderson) به عنوان مِتُدی جدید در بازاریابی مطرح گردید. در مفهوم Long Tail، بازاریابی به جای تمرکز بر محصولات و تولیدات Hit-Focused یا همان محصولات اصلی، به میلیونها بازارِ گوشه یا اصطلاحاً Niche Marketing متمرکز میشود.
به بیان سادهتر، تا پیش از پیدایش اینترنت بیشترین سود یک فروشگاه از فروش بالای تعدادی از محصولات محبوب خود بود، اما در حال حاضر میلیونها محصول در بازار وجود دارد که هر یک توسط تعداد کمی از مشتریان خریداری میشوند که جمع سود حاصل از آنها بسیار قابل توجه است.
نخستین بار که متخصصان از این تئوری برای بهینهسازی وبسایتهای خود استفاده کردند متوجه شدند تعداد اندکی از کلمات کلیدی کوتاه وجود دارند که به طور ماهیانه ترافیک بالایی جذب میکند. در حالی که میلیونها و شاید میلیاردها کلمات کلیدی طولانی هستند که اگرچه از ترافیک ماهیانه کمتری برخوردارند، اما جمع جستجوی چندین مورد از آنها از میزان جستجوی یک کلمه کلیدی اصلی بیشتر میشود. به طوری که بر اساس برآوردها کلمات کلیدی طولانی بیش از 70% ترافیک جستجوی کاربران را شامل میشوند.
در مقابل اگر در بازار فیزیکی با محدودیتهایی مثل تاریخ انقضا محصولات و عرضهی نمونههای جدیدتر مواجهایم، در دنیای اینترنت کمتر با این معضلات روبرو میشویم. آیا هنوز به اهمیت این عبارات پی نبردهاید؟ هیچ ایرادی ندارد، باز هم با ما همراه باشید.
- چهارشنبه ۲۴ مرداد ۰۳ ۱۹:۲۰
- ۴ بازديد
- ۰ ۰
- ۰ نظر