کارت بازرگانی هوشمند

کارت بازرگانی هوشمند چیست

فعالیت در هر زمینه ای، مستلزم گرفتن مجوزهای فعالیت در آن حوزه می باشد.نحوه گرفتن کارت بازرگانی کلیه بازرگانانی که به صادرات و واردات کالا می پردازند نیز، از این قاعده مستثنی نبوده و مشمول این مقرره می گردند. در ایران، قانون گذار به این موضوع توجه نموده و تنها به بازرگانانی اجازه واردات و صادرات کالا را می دهد که دارای کارت بازرگانی هوشمند باشند. در این میان، این سوال ممکن است در ذهن برخی افراد ایجاد شود که کارت بازرگانی هوشمند چیست و ماهیت آن چه می باشد.

در پاسخ به این سوال که کارت بازرگانی هوشمند چیست، می توان بیان داشت که با این که در ماده 3 ‌قانون "مقررات صادرات و واردات" مصوب سال 1310، بر لزوم داشتن کارت بازرگانی برای صادرکنندگان و وارد کنندگان کالا تاکید شده است، اما هیچ تعریفی از این که کارت بازرگانی هوشمند چیست و ماهیت آن چه می باشد، ارائه نمی دهد.

 با این وجود، می توان گفت که کارت بازرگانی به معنی مجوزی است که به دارنده ی آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی اجازه می دهد که با داشتن آن، اقدام به تجارت در زمینه صادرات و واردات کالا نماید. این کارت توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ‌ایران صادر شده و به تایید وزارت بازرگانی می‌رسد.

مطابق مقررات مربوطه،  مدت اعتبار کارت بازرگانی 1 سال از تاریخ صدور اولیه آن و در سال های بعد، با شرایطی، 5 سال می‌ باشد. پس از اتمام این مدت، دارنده کارت بازرگانی هوشمند می تواند برای تمدید کارت خود اقدام نماید. توجه به این نکته ضروری است که در صورت اتمام مهلت اعتبار، فرد قادر به استفاده از مزایای این کارت نمی باشد.

شرایط گرفتن و دریافت کارت بازرگانی هوشمند

اخذ کارت بازرگانی هوشمند، مستلزم رعایت شرایطی می باشد. در صورت عدم رعایت ضوابط مذکور، درخواست گرفتن کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن رد می گردد. به منظور آشنایی علاقمندان با شرایط گرفتن و دریافت کارت بازرگانی هوشمند در این قسمت از مقاله به ضوابط دریافت این کارت، اشاره گردیده که برای اشخاص حقیقی شامل موارد زیر می باشد:

داشتن حداقل 24 سال تمام اشخاص حقیقی

داشتن محل کسب  برای اشخاص حقیقی و حقوقی

داشتن حداقل سه سال سابقه کار در امور بازرگانی یا داشتن مدارک تحصیلی در رشته تجارت با ارائه مدرک مثبته که به گواهی اتاق بازرگانی و‌ صنایع و معادن ایران رسیده باشد.

 آشنایی به ضوابط و مقررات گمرکی، پولی، مالی و اداری کشور و مقررات تجارت خارجی.

داشتن صلاحیت مالی، اخلاقی و اجتماعی با تایید یکی از بانک های طرف معامله و ارائه برگ عدم سوء پیشینه

دارا بودن سرمایه مناسب با رشته فعالیت و یا داشتن سرمایه و اعتبار بانکی.

داشتن دفاتر پلمب شده و ارائه اظهارنامه ثبتی.

سپردن تعهد در مورد تبعیت از سیاست کلی وزارت بازرگانی و رعایت کامل ضوابطی که در مواقع خاص از طرف دولت و یا وزارت بازرگانی از‌ لحاظ تعیین خط مشی سیاست بازرگانی و ممنوعیت ورود و صدور کالا اعلام گردد.

سپردن تعهد مبنی بر استفاده سالم امور تجاری از کارت بازرگانی.

اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع ۱۸۶ ماده ی قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی.

داشتن حساب جاری با دسته چک صیادی

بنابر ماده 2 آیین نامه مربوط به صدور کارت بازرگانی، علاوه بر اشخاص حقیقی، شرکت ها و اتحادیه ها و سندیکاها و شوراهای صنفی و موسسات تولیدی که در ایران به ثبت رسیده اند و به امور بازرگانی و تجارت خارجی‌ اشتغال دارند، با رعایت شرایط زیر می توانند، تقاضای کارت بازرگانی از وزارت بازرگانی در تهران و ادارات کل بازرگانی در شهرستان ها را بنمایند.

شرکت های متقاضی کارت بازرگانی باید دارای کلیه شرایط قید شده در قسمت فوق باشند.

ارائه پروانه کار و اقامت معتبر از مراجع ذی صلاح برای اتباع خارجی.

تایید صلاحیت مدیران خارجی از طریق سفارت خانه کشور متبوعشان.

مدارک اثبات کننده عدم ورشکستگی

همچنین مطابق تبصره دو ماده 3 قانون مقرارت صادرات و واردات، مرجع رسیدگی و اظهار نظر قطعی هنگام بروز اختلاف بین متقاضی کارت و اتاق، وزارت بازرگانی می‌باشد. بنابراین، چنانچه در زمینه صدور، تمدید و... میان داوطلب کارت بازرگانی هوشمند و اتاق بازرگانی اختلافی صورت بگیرد، وظیفه حل این اختلاف به عهده وزارت بازرگانی می باشد.

برای دریافت کارت بازرگانی به کجا مراجعه نمایم

همانطور که پیش تر اشاره گردید، کارت بازرگانی هوشمند، مجوزی است که دارنده آن، اعم از شخصی حقیقی یا شخصیتی حقوقی، می تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا نماید. ممکن است این سوال برای افراد مطرح شود که برای اخذ و دریافت کارت بازرگانی به کجا مراجعه نمایم؟ برای پاسخ به این سوال که برای دریافت کارت بازرگانی به کجا مراجعه نمایم باید گفت که برای دریافت این کارت برای اشخاص حقیقی و حقوقی، متقاضی در ابتدا، لازم است که با مراحل گرفتن کارت بازرگانی هوشمند آشنا باشد که به طور خلاصه در قسمت زیر، مورد اشاره قرار گرفته است.

ثبت نام در سامانه جامع تجارت

تکمیل فرم درخواست صدور کارت بازرگانی هوشمند در سامانه جامع تجارت: توجه به این نکته ضروری است که امکان تغییر کارت بازرگانی (منظور ویرایش مندرجات آن است) نیز وجود دارد.

تایید اطلاعات توسط اداره صمت استان  و ارسال آن برای اتاق بازرگانی

تایید درخواست متقاضی کارت بارزگانی هوشمند توسط اتاق بازرگانی

صدور کارت بازرگانی برای داوطلب

https://danasabt.ir/

توجه به این نکته ضروری است که بر طبق تبصره سه ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات، شرکت های تعاونی مرزنشین، ملوانان، پیله ‌وران و کارگران ایرانی مقیم خارج از کشور دارای کارنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی (‌مجاز) از داشتن کارت بازرگانی معاف می باشند. همچنین وزارت بازرگانی موظف است که کلیه تغییرات در قانون مذکور را پس از کسب موافقت نهادهای مربوطه به اطلاع عموم رساند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.