اموزش سئوسایت فروشگاهی تصمیم گرفتهاید سایت خود را راه بیندازید و محصولاتتان را آنلاین بفروشید؟ خیلی هم عالی! اما اگر در میان بیش از 60000 سرچی که در هر ثانیه رخ میدهد گم شوید، چه؟ برای جلوگیری از مدفون شدن در میان رقبا، باید با سئو سایت فروشگاهی که دارید، مطمئن شوید سایتتان در نتایج جستوجو بالاتر از سایر رقبا به کاربران نمایش داده میشود.
بنابراین سئو سایت فروشگاهی کلیه تکنیکهایی است که باعث میشود محصولات یا خدماتتان به درصد مخاطبان بیشتری نمایش داده شوند و در نتیجه، میزان ترافیک ارگانیک، لید و نرخ تبدیل هم بالاتر رود. در قسمت بعدی با دلایل بیشتری اهمیت سئو سایت فروشگاهی را توضیح خواهم داد.
چرا سئو سایت فروشگاهی مهم است؟
تمایل به خرید آنلاین، روز به روز بیشتر میشود، بهخصوص بعد از همهگیری کرونا که فرهنگ خرید اینترنتی دوچندان شده است. مطابق با گزارش رادار اقتصاد، تراکنشهای خرید آنلاین در سال 99 حدودا 49.3% افزایش داشته است.
این افزایش مشتریان در سطح آنلاین را باید غنیمت شمرد، اما چطور؟ قطعا یکی از روشهایی که برای جذب مشتری به نظرتان میرسد تبلیغات در گوگل است. برای جلب مشتری در فضای آنلاین مانند یک فروشگاه یا موسسه حضوری، به تبلیغات نیاز دارید، اما معمولا هزینه تبلیغات اینترنتی زیاد و نتایج آن هم موقت است. سئو سایت فروشگاهی روشی پایدار و مقرونبهصرفه برای رسیدن به صدر نتایج گوگل است، اگرچه برای رسیدن به نتایج آن باید کمی صبور باشید.
رسیدن به رتبههای برتر زمانی معنا پیدا میکند که بدانید سایتهای برتر در صفحه نتایج جستوجو حدود 75% از کلیکها را به خود اختصاص میدهند! این یعنی اگر سایت فروشگاهی خود را سئو نکنید، قافله را باختهاید.
مراحل سئو سایت فروشگاهی
صحبتهای فلسفی را همینجا تمام میکنم و میروم سراغ اصل مطلب. آستینها را برای سئو سایت فروشگاهی کجا بالا بزنیم و تا کجا؟ بیایید پله پله با هم جلو برویم:
1. کلمات کلیدی سایت فروشگاهی را درست انتخاب کنید
انتخاب کلمات کلیدی سایت فروشگاهی حرف اول را میزند. همانطور که در مطلب استراتژی سئو توضیح دادم، انتخاب کیووردهای لانگ تیل در برابر یونیکورنها اهمیت زیادی دارد. برای مثال یکی از پروژههای ما کتابفروشی آنلاین است. ما در وهلهی اول سراغ کیووردهای لانگ تیل همچون خرید رمان عاشقانه و خرید کتاب با تخفیف رفتیم تا بتوانیم ترافیک هدفمندتری به سایت روانه کنیم.
کیووردهای لانگ تیل ممکن است کم سرچتر از کیووردهای کوتاه و یونیکورن باشند، اما ترافیک هدفمندتری به سایت میآورند و بعد از قدرت گرفتن راه را برای رتبه گرفتن کیووردهای یونیکورن (مثل خرید کتاب) فراهم میکنند. از چه ابزارهایی برای کیوورد ریسرچ کمک بگیریم؟
- گوگل ترندز
گوگل ترندز کمک میکند بفهمید کدام کلمات بیشتر جستوجو میشوند و ارزش سئو کردن دارند. طبیعتا کیووردی که سرچ پایینی دارد، نمیتواند کاندید خوبی برای اهداف ما باشد.
- Keyword tool
ابزار Keyword tool، برای پیدا کردن قصد کاربران بسیار کاربردی است. کافیست آن را باز کنید، در قسمت سرچ باکس گوگل و در قسمت کشور یا global بزنید یا افغانستان را (چون ایران را ندارد).
- SEMRush
با ابزار SEMRush میتوانید کیووردهای رقبا را رصد کنید و ببینید با چه کیووردهایی رتبه گرفتهاند. البته این ابزار گران است، اما سایتهایی در ایران آن را بهصورت اشتراکی میفروشند.
- اکستنشن Keyword Everywhere
برای استفاده از اکستنشن Keyword Everywhere کافیست آن را روی مرورگرتان نصب و فعال کنید، پس از آن هر سرچی انجام دهید، کیووردهای مرتبط با آن که به احتمال زیاد توسط کاربران سرچ شدهاند، در صفحه نتایج جستوجو نمایش داده میشود.
- Auto Complete گوگل
این روش، پیشنهادات گوگل براساس رفتار کاربران است. وقتی در سرچ باکس گوگل کیووردی را وارد میکنید، لیستی از پیشنهادات نشان میدهد که بیانگر سرچهای متداول کاربران در همین حوزه است.
2. معماری سایت فروشگاهی را اصولی بچینید
تعداد محصولات در یک فروشگاه آنلاین گاهی سر به فلک میگذارد. مخاطبان و مشتریانتان در میان این ازدحام، با چند کلیک در آنلاین شاپ شما به محصول مورد نظرشان خواهند رسید؟ جواب این سوال میشود معماری سایتتان.
بهترین حالت چیدمان صفحات سایت به این صورت است که مخاطب حداکثر با 3 کلیک به کالا، محصول یا خدمت مورد نظرش برسد. در واقع نباید بین تعداد زیاد صفحات سایت و چینش نامرتب آنها گم و سردرگم شود.
وقتی این منو را باز میکنید، بهراحتی میتوانید به محصول مورد نظرتان برسید و در میان دستهبندیهای عجیب و غریب گم نمیشوید.
هر چه معماری سایت و ساختار صفحات مناسب چیده شده باشد، تجربهی کاربری بهتری برای مخاطب میسازید، و گوگل هم عاشق همین بهینهسازی تجربه کاربری است. در مورد ساختار سایت یک نکتهی کنکوری وجود دارد که دقت زیادی میطلبد:
- اگر از فیلترها استفاده میکنید (که تقریبا ناف سایت فروشگاهی را با فیلتر بستهاند و امکان ندارد فیلتر نداشته باشید)، مراقب ساختار urlها باشید که با دست خودتان کلی صفحه duplicate ایجاد نکنید.
- اگر بعد از هر فیلتر، URL پارامتری ایجاد میکند، باید فکری به حالش کرد. پارامترها را میتوان در سرچ کنسول ثبت کرد تا متوجه شود نباید آنها را دوپلیکیت بگیرد، اما روش پر ریسکی است و آن را توصیه نمیکنم. مطابق با تجربه، اگر صفحات فیلتر را به صفحات مادرشان کنونیکال کنید، نتیجهی مطلوبتری خواهید گرفت.
3. به صفحات محصول (PLP و PDP) توجه زیادی کنید
صفحات لیست محصول Product Listing Pages (PLP) صفحاتی هستند که لیستی از محصولات را در خود جای دادهاند. این صفحات معمولا همان دستهبندیهای اصلی سایت فروشگاهی ما هستند.
صفحات محصول (PDP) یا Product Listing Pages صفحهی نهایی خرید مشتری هستند، یعنی صفحهای که در نهایت مشتری از آن اقدام به خرید میکند. برای مثال اگر در سایت فروشگاهی ما دستهبندی تیشرت زنانه (PLP) داشته باشیم، هر تیشرتی که در آن صفحه موجود است یک محصول محسوب میشود و مقصد نهایی خرید مشتری. برای مثال تیشرت زنانه یقه گرد یک pdp است.
در بحث سئو سایت فروشگاهی صفحات دستهبندی (سردسته)، از مهمترین صفحات محسوب میشوند. بهتر است تمرکز سئوییتان را روی همین صفحه بگذارید، چون نسبت به صفحات تکی محصول شانس بیشتری برای رتبه گرفتن دارند. در قسمتهای بعدی این مقاله، فوت و فن سئوی محصولات سایت فروشگاهی را توضیح دادهایم.
4. حتما سایت مپ داشته باشید
سایت مپ برای سئو فروشگاه اینترنتی گامی واجب است، بنابراین سایت مپ سایت خود را تهیه و در سرچ کنسول آپلود کنید. اگر از سایت وردپرسی استفاده میکنید، سایت مپ را میتوانید با پلاگین yoast و Rankmath تهیه کنید. اگر از سایت غیروردپرسی استفاده میکنید هم میتوانید از دولوپر سایت بخواهید لینک نقشه سایت را به شما بدهد، هم میتوانید با استفاده از ابزارهای آنلاین نقشه سایت را تهیه کنید و آن را در روت سایت خود قرار دهید.
بعد از تهیه سایت مپ به سرچ کنسول بروید و مسیر زیر را دنبال کنید:
Search Console > Index > Sitemap > Submit
اگر سایت مپ صحیح باشد، پیام success را مشاهده خواهید کرد. سایت مپ را هر چند وقت یکبار چک کنید تا از بودن صفحات مهم سایت در آن مطمئن شوید. همچنین اگر صفحهای را به هر دلیلی در فایل robots.txt بستید، آن را از سایت مپ خارج کنید.
- چهارشنبه ۱۷ مرداد ۰۳ ۲۰:۱۹
- ۷ بازديد
- ۰ ۰
- ۰ نظر